Inflyttning i bostaden

Grattis till ditt nya hem! Vår minneslista för inflyttaren hjälper dig när du flyttar in i bostaden.

Minneslista för inflyttaren

OBS. Anvisningarna här gäller färdiga bostadsrättsbostäder. Ansökan till nybyggnadsobjekt sker via Helsingfors stads bostadsproduktion, och Bostadsproduktionen ger anvisningar för olika situationer.

  1. 1
    Gör en flyttningsanmälan

    Lagstadgad flyttningsanmälan
    Gör en flyttningsanmälan tidigast en månad före flyttningen och senast en vecka efter flyttningsdagen i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska tjänst. Du kan anmäla alla medföljande familjemedlemmar på samma gång. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förmedlar uppgifterna automatiskt till flera ämbetsverk.

    Posti
    Du kan göra en adressändring till Posti i samband med flyttningsanmälan i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska tjänst.

    Ändringsanmälan till boenderegistret
    Om boende senare flyttar ut ur eller in i bostaden ska detta meddelas separat till Haso genom att lämna en ändringsanmälan. Det är bra att komma ihåg att om man tappar nycklarna, öppnar fastighetsskötselbolaget dörren endast för personer som anges i boenderegistret.

  2. 2
    Kom ihåg de övriga avtalen och försäkringen

    Elavtal
    Kom ihåg att ingå ett elavtal för lägenheten i god tid före flyttningen. Meddela adressändringen också till andra nödvändiga instanser, till exempel i anslutning till avtalet om telefonabonnemang eller internetanslutning.

    Hemförsäkring
    Det är bäst att ha en giltig hemförsäkring redan före flyttningen, så att den även ersätter eventuella skador på hemmets lösöre vid flyttningen.

  3. 3
    Reservering av bilplats

    När du har undertecknat bostadsrättsavtalet för ditt nya hem kan du fråga om lediga bilplatser. Om det inte finns några lediga bilplatser just då kan du anmäla dig i kön. Olika objekt har olika bilplatser, platsen kan vara belägen i en parkeringshall, i ett öppet garage eller i ett utomhusområde.

    Laddningsplats för elbil
    Om du har en elbil och behöver en laddningsplats bör du kontakta fastighetsförvaltningen. Haso ordnar fler laddningsplatser till parkeringsplatsen från samarbetspartnern efter behov. I praktiken kan vanliga parkeringsplatser omvandlas till elladdningsplatser om kapaciteten är tillräcklig.

    Var och en måste registrera sig i laddningspartnerns tjänst. Laddningsbolaget fakturerar kostnaderna för laddningen med egen faktura. För närvarande är elpriset 0,20 €/kWh. (12/2023)

  4. 4
    Reservering av bastutid

    Om det finns en husbastu i objektet, frågas du redan i samband med ingåendet av avtalet om du behöver en egen bastutid. Kundservicen för fastighetsförvaltningen försöker hitta en ledig bastutid för dig enligt dina behov.

    I nya objekt lottas bastutiderna mellan de villiga före flyttningen, och tidpunkten för den egna bastutiden meddelas strax före flyttningsdagen.

  5. 5
    Avhämtning av nycklarna

    När och var kan man hämta nycklarna?
    Du får nycklarna till hemmet från nyckelhanteringen tidigast den dag då bostadsrättsavtalet och bostadsinnehavarens rättigheter och ansvar därmed träder i kraft. När du hämtar nycklarna till bostaden får du också alla andra viktiga nycklar, såsom nyckeln till bilens värmestolpe.

    Bostadsrättshavaren ska bevisa sin identitet vid avhämtning av nycklarna. Kvittot på den betalda bostadsrättsavgiften och säkerhetsavgiften ska också tas med.

    Nycklarna överlåts endast till bostadsrättshavaren. Om du som bostadsrättshavare inte kan hämta nycklarna själv, ska den som hämtar nycklarna ha en individualiserad fullmakt från bostadsrättshavaren att hämta nycklarna.

    Extra nycklar
    Du kan beställa extra nycklar mot betalning hos kundservicen för nyckelhanteringen. Även då ska bostadsrättshavaren bevisa sin identitet.

    Hasos nyckelhantering: IHL Turva Oy
    – Adress: Mekanikergatan 19 B, 00880 Helsingfors
    – Telefon: +358 9 341 7170
    – Kundservice: myynti@ihlturva.fi

  6. 6
    Bostadsinspektion

    Bostadens skick kontrolleras alltid när den föregående boendes avtal upphör. Enligt lagen om bostadsrättsbostäder ska lägenheten då en ny bostadsrättshavare flyttar in vara i sådant skick som skäligen kan förutsättas. Vid bedömning av skicket beaktas avtalets innehåll, lägenhetens ålder, lokala bostadsförhållanden och andra omständigheter. Bostadsinspektionen utförs av fastighetsförvaltningens bostadsinspektör.

    Lägenhetens utrustning samt ordningen eller mängden av fast inredning kan avvika från bolagsbroschyren eller utredningen över byggsättet, om de föregående boende har låtit utföra ändringsarbeten i lägenheten.

    Vid behov målas bostadens väggar och tydliga fel repareras. Eftersom det ofta är ont om tid för dessa åtgärder när en bostad byter boende, måste en del av reparationsåtgärderna ibland vidtas först efter det att den nya bostadsinnehavaren redan har flyttat in i lägenheten. I ett sådant fall kommer Haso och bostadsrättshavaren gemensamt överens om tidpunkten för reparationerna.

  7. 7
    Flyttningsdag

    Som bostadsrättshavare får du flytta in i bostaden den dag då avtalet börjar gälla. Du kan också flytta in i bostaden senare, men skyldigheten att betala vederlag börjar den dag då avtalet börjar gälla. Du får uppgift om det exakta datumet för inflyttningen före undertecknandet av avtalet.

    Flyttningsdagen för nya objekt
    I fråga om nya objekt meddelar Bostadsproduktionen inflyttningsdagen cirka tre månader före den första möjliga inflyttningsdagen. Du får då ett flyttningsbrev per e-post med mycket mer praktisk information om praxis i det nya huset och flyttning.

  8. 8
    Egna renoveringar och ändringsarbeten i bostaden

    Vid installation av egna hushållsapparater, såsom diskmaskin, ska en auktoriserad aktör anlitas.

    Även andra ändringar på eget initiativ, till exempel målning av väggar, ska alltid avtalas i förväg.

    (Anvisningarna endast på finska.)

Page updated 22:50 8.2.2024