Kundtjänst
Om du har problem gällande boendet ska du alltid kontakta fastighetsskötselbolaget eller kundservicen för fastighetsförvaltningen.
Felanmälan och fastighetsskötselns jour
Om du upptäcker fel eller det uppstår problem gällande boendet rekommenderar vi att du i första hand gör en elektronisk felanmälan.
Om det uppstår brådskande fel, som till exempel en vattenskada, stopp i avloppet eller ett elfel, ska du ringa direkt till fastighetsskötselbolaget för ditt bostadshus. Kontaktuppgifter finns nedan.
Gör en begäran om reparation genom att göra en felanmälan med det elektroniska formuläret. Du får en länk per e-post där du kan följa upp hur arbetet fortskrider.
Felet är inte brådskande om till exempel ett handtag har gått sönder, om en bidé inte fungerar eller om du anser att värmen behöver regleras.
Du ska också göra en felanmälan direkt till fastighetsskötselbolaget vid alla fel som rör fastigheten (till exempel utrustning och anordningar, ytterdörrar och maskiner i tvättstugan).
Brådskande servicearbeten och reparationer är sådana där situationen innebär fara för den boende eller kan leda till betydande ytterligare olägenhet om situationen åtgärdas för sent, som till exempel en mer omfattande vattenskada.
I sådana fall ska du omedelbart ringa fastighetsskötselbolaget.
Du kan också be att få dörrar öppnade genom att ringa till fastighetsskötselbolaget för huset. För öppningen uppbärs den avgift som begärs. Avgiften varierar mellan fastighetsskötselbolagen.
Fastighetsförvaltningens kundservice
Fastighetsförvaltningens kundservice svarar på administrativa frågor som gäller avtal, betalningar och ändringar.
Vi rekommenderar att du i första hand tar kontakt med hjälp av det elektroniska kontaktformuläret.
Telefonnummer till fastighetsförvaltningens kundservice
010 228 9000
Öppettider för telefontjänsten
mån.–fre. kl. 9.00–15.00
Samtalets pris Priset på ett samtal med kundservicen är en normal lokalnätsavgift (lna) eller mobilavgiften (msa) i enlighet med prislistan för en inhemsk mobiloperatör. Om du använder samtalspaket lönar det sig att fråga operatören om samtal till nummer som börjar på 010 ingår i debiteringen. Priserna gäller också telefonkö.
Om du har frågor gällande vederlag och avgifter kan du kontakta reskontran per e-post reskontra.haso@retta.fi
Telefonnumret till vederlagsreskontrans kundservice är 010 228 4748
Vederlagsreskontrans telefontjänst har öppet mån.–fre. kl. 9.00–15.00.
(Det här telefonnumret går till Retta och omfattas av serviceavgift) Priserna för serviceavgiften hittar du på webbplatsen Samtalspriser – Retta.)
IHL Turva Oy är Hasos partner när det gäller förvaltningen av nycklar.
- Besöksadress: Mekanikergatan 19 B, 00880 Helsingfors
400 meter från Igelkottsvägens metrostation. Butiken i B-trappan, våning 1. - Öppettider mån.–fre. kl. 8.00–16.00
- Telefon +358 9 341 7170
- Kundservice myynti@ihlturva.fi
Försäljning, byten och överlåtelser av bostäder
Kontakta myynti.haso@retta.fi om du har frågor som gäller försäljning, byten och överlåtelser.
Om du vill uträtta ärenden som gäller fastighetsförvaltning på plats ska du på förhand boka tid per e-post myynti.haso@retta.fi
Öppettider för servicestället
mån.–tis. 8.00–12.00
ons. 12.00–16.00
tors.–fre. 8.00–12.00
Post- och besöksadress: Helsingfors Bostadsrätt Ab / Retta Services, Gjuterivägen 9–11, 00380 Helsingfors
Hasos försäljningstjänst tar emot meddelanden och bilagor som innehåller konfidentiella uppgifter genom krypterad e-postförbindelse, alltså säkert e-postmeddelande.
För att underlätta behandlingen av uppgifterna ska du skriva in adressen till den bostad meddelandet gäller och ditt namn i rubrikfältet för det säkra e-postmeddelande. Exempelvis Parkgatan 2 A 7 / Exempel Boende.
I ett säkert e-postmeddelande kan du skicka till exempel följande dokument som relaterar till godkännande av ett erbjudande om bostadsrättsbostad till fastighetsförvaltningen:
- Utredning av förmögenhet
- Förhandsifylld skatteanmälan
Observera att du måste bekräfta sändningen av säkerhetsmailet från din egen e-post. Utan bekräftelse kommer säkerhetsposten inte att levereras.