Uppsägning av bostad och utflyttning
Många steg under en uppsägningstid på tre månader.
Kom ihåg vid uppsägning
Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter gäller även under uppsägningstiden.
-
1Uppsägningstiden är tre månader
I enlighet med lagen om bostadsrättsbostäder och bostadsrättsavtalet tillämpas en uppsägningstid på tre (3) månader på bostadsrättsbostäder. Uppsägningstiden börjar den dag då uppsägningsanmälan har kommit fram till disponentens kontor. Uppsägningsanmälningar som inkommit under veckoslut och helgdagar handläggs följande möjliga vardag.
Den som säger upp bostaden, dvs. den boende, svarar för avgifter som hänför sig till bostaden tre månader räknat från dagen för uppsägningen. Till exempel ska alla återstående avgifter, såsom vattenavgifter, vara betalda innan bostadsrättsavgiften kan återbetalas.
Syftet med uppsägningstiden är att trygga båda avtalsparternas möjlighet att för egen del sköta de ärenden som hör till situationen. En period på tre månader ger också den blivande nya bostadsrättshavaren tid att göra sina egna boendearrangemang.
Bostadsrättshavaren behöver inte själv sköta försäljningen av bostadsrätten, utan Haso gör det för den boendes räkning.
-
2Uppsägningsanmälan och lämnande av kvitton på ändringsarbeten
Uppsägningen kan göras antingen med en elektronisk uppsägningsblankett på Hasos sidor för de boende eller med en pappersblankett. Om det finns flera bostadsrättshavare, ska de alla också underteckna uppsägningsblanketten.
Senast i samband med uppsägningen ska bostadsrättshavaren också lämna kvitton på eventuella godkända ändringsarbeten som ska gottskrivas till Haso, om bostadsrättshavaren vill få ersättning för dem. Läs mer information under Ändringsarbeten i bostaden. (Artikeln är på finska.)
Uppgifter som krävs för uppsägning:
1. Husets adress och lägenhetens nummer.
2. Datum då lägenheten blir ledig.
3. Kontaktuppgifter till lägenhetsinnehavaren och kontaktpersonen (om annan än lägenhetsinnehavaren) (namn, adress, telefonnummer och e-postadress)
4. En redogörelse för eventuella genomförda ändringsarbeten.
5. Kvitton på genomförda ändringsarbeten. OBS. Kvittona bör lämnas till fastighetsförvaltningen omedelbart efter det att ändringsarbetet har slutförts.
6. Kontonummer till vilket eventuella restvärden av ändringsarbetena, säkerhet, indexförhöjning, pantavgifter m.m. återbetalas. Återbetalningen förutsätter att man bokar en tid för bostadsinspektion hos den tekniska disponenten.
7. Uppgifter om bilplatsen, om den som säger upp bostaden har tillgång till Hasos bilplats.Blanketten kan laddas ner och skickas ifylld och undertecknad för bostadsförsäljning via Säkerhetspost (krypterad e-post).
-
3Återlämning av bostadsrättsavtalet
Det ursprungliga bostadsrättsavtalet ska återlämnas till disponentens kontor inom uppsägningstiden.
Vad ska jag göra om avtalet har förkommit?
Det ursprungliga bostadsrättsavtalet är ett viktigt dokument. Om det ursprungliga bostadsrättsavtalet inte återlämnas kan Haso inte återbetala bostadsrättsavgiften vid uppsägning. Om avtalet ändå har förkommit, ska det dödas hos tingsrätten.Läs mer på Domstolsväsendets webbplats.
Vad ska jag göra om avtalet är pantsatt?
Om det ursprungliga avtalet utgör säkerhet för ett lån i banken, kontaktar Haso banken på basis av uppgifterna i pantbrevet och ber banken om uppgifter om avvecklingskontot för återbetalning. I en sådan situation återbetalas bostadsrättsavgiften till bankens avvecklingskonto, inte direkt till bostadsrättshavaren. -
4Bostadsvisning
Haso har rätt att ordna en visning av bostaden under uppsägningstiden. En lämplig tidpunkt för visningen avtalas alltid i första hand med den utflyttande boende.
Vanligtvis visar den boende själv bostaden under anbudstiden. Även fastighetsskötselbolaget kan visa bostaden, om den boende inte vill sköta visningen.
Ofta börjar den första budrundan och visningen av en bostad som ska bli ledig ganska snabbt efter uppsägningen, så att man kan hitta nya boende för bostaden så snart som möjligt.
-
5Flyttningsinspektioner och slutstädning
Fastighetsförvaltningen kontaktar den utflyttande boende och kommer överens om tidpunkter för flyttningsinspektionerna. Den boende kan närvara vid båda inspektionerna.
Flyttningsinspektionen utförs i två steg:
1. Inspektion av bostaden
Bostaden inspekteras för första gången under uppsägningstiden bland annat för att konstatera reparationsbehov.2. Slutinspektion av bostaden
Den andra inspektionen görs när bostaden är tom och städad, senast den vardag som följer efter den dag då ansvaret har upphört. Vid inspektionen beaktas normalt slitage på grund av boende och lägenhetens ålder.Om det dock i bostadens skick eller utrustning upptäcks försummelser och brister som inte beror på normalt åldersmässigt slitage och som kräver ytterligare underhålls- eller städarbete, uppbärs alla kostnader för dem av den utflyttande bostadsrättshavaren enligt skadeståndstariffen.
Bostadens utrustning som krävs vid slutinspektionen
1. All fast inredning, alla mellandörrar och skjutdörrar är monterade på sina ursprungliga platser.
2. Eventuella telekommunikations- och antennkablar som getts i samband med överlåtelsen av bostaden finns bevarade. De ska lämnas i lägenheten.
3. Taklampauttagen ska vara monterade i taket i sitt ursprungliga skick. Installationen får endast utföras av en elmontör.
4. Lösa lampor har avlägsnats.
5. Även fönsternyckeln och byggherrens hemmapp med bruksanvisningar för hushållsapparater finns bevarade. De ska också lämnas i lägenheten.
6. En diskmaskin som monterats som ändringsarbete ska lämnas kvar i bostaden, om den är mindre än fem år gammal. En diskmaskin som är över fem år gammal ska avlägsnas och dess anslutningar pluggas för att undvika vattenskador.
7. Även tvättmaskinen ska avlägsnas och dess vattenanslutningar ska stängas av och avloppsrör pluggas.Slutstädning
Slutstädningen av lägenheten ska göras vid utflyttning före återlämningen av nycklarna. Bostaden ska vara ren, dvs. ytorna och utrymmena – inklusive förrådsutrymmena – ska vara ordentligt städade, så att den inflyttande boende kan ta emot lägenheten och förrådsutrymmena utan att behöva städa dem.Om den utflyttande boende har försummat slutstädningen, beställs slutstädningen av en städservice och alla kostnader uppbärs av den utflyttande bostadsrättshavaren enligt prislistan.
En minneslista för slutstädningen finns i Hemmaguiden under Slutstädning. (Artikeln är på finska.)
-
6Återlämning av nycklarna
Återlämna alla ursprungliga nycklar som hör till lägenheten tillsammans med ytterligare beställda nycklar, inklusive eventuella säkerhetslåsnycklar, till den nyckelaffär som ansvarar för Hasos nyckelhantering. Återlämna även tvättstugans bokningslås, bilplatsnycklarna och bilhallens fjärrnycklar till nyckelaffären.
Lägenhetens nycklar ska återlämnas senast klockan 12.00 den vardag som följer efter den dag då ansvaret upphör.
Om det saknas ursprungliga nycklar ber vi dig meddela detta redan i samband med uppsägningen och senast vid bostadsinspektionen. I ett sådant fall måste låset/låsen av säkerhetsskäl serieläggas på nytt, och kostnaderna för det uppbärs av den boende.
Uppgifter om Hasos nyckelhantering finns på sidan Kundtjänst under Återlämning och upphämtning av nycklar.
-
7Återbetalning av bostadsrättsavgiften, överlåtelsepris
Den ursprungliga bostadsrättsavgiften återbetalas när uppsägningstiden har löpt ut. Bostadsrättsavgiften justeras med byggnadskostnadsindexet. Bostadsrättshavaren får alltid som återbäring minst den ursprungliga bostadsrättsavgiften. (Se punkten Mer information nedan.)
I bostadsrättsavgiften läggs dessutom till restvärdet av eventuella ändringsarbeten. Detta utgör det så kallade överlåtelsepriset. Vi skickar en exakt beräkning av överlåtelsepriset till den utflyttande boende i samband med handläggningen av uppsägningen.
Uppgifter om det ursprungliga priset och det ursprungliga indexet finns i ett dokument som har getts till varje boende i samband med bostadsrättsavtalet.
Mer information
Hur bestäms bostadsrättsavgiftens nuvarande belopp?
Man kan också göra en riktgivande uppskattning av det nuvarande beloppet med bostadsrättsavgiftsräknaren, som visar höjningen enligt byggnadskostnadsindexet.
En uppskattning av den nuvarande bostadsrättsavgiften kan också beräknas själv.
För uppskattningen behöver du följande uppgifter om bostaden:
1) ursprungligt pris
2) indexet för den första betalningsdagen, dvs. betalningsdagen för det ursprungliga priset samt
3) indexet för innevarande dag.
Uppskattningen av den nuvarande bostadsrättsavgiften beräknas enligt följande formel:
Bostadens ursprungliga pris
/
ovan nämnda index för första betalningsdagen
X
dagens index
= nuvarande bostadsrättsavgift
Indexet kan kontrolleras i Statistikcentralens tabell.
OBS. Vid beräkningen används alltid indexet för föregående månad, dvs. indexet för januari från och med 15.1.2024 är indexet för december 2023 i tabellen.
Om priset anges i mark är den använda kursen 1 € = 5,94573 mk
Exempelberäkning:
- Den ursprungliga bostadsrättsavgiften för bostaden, som betalats av den första boende, är 15 000 euro.
- Den ursprungliga bostadsrättsavgiften (15 000 euro) har betalats i slutet av mars 1994, då byggnadskostnadsindexet har varit 101,60.
- Bostaden överlåts i slutet av januari 2023, då byggnadskostnadsindexet var 188,10.
- Nuvarande bostadsrättsavgift = 15 000 / 101,60 X 188,10 = 27 770,67 euro
Det är bra att komma ihåg att den slutliga bostadsrättsavgiften bestäms enligt indexet för uppsägningsdagen. I avgiften beaktas även ersättning för eventuella genomförda tilläggs- och ändringsarbeten i bostaden.
Prisuppskattningen kan också fås från kundservicen för fastighetsförvaltningen. Beställning av en uppskattning kostar 50 euro. Prisuppskattningen kan ges inom två veckor eller snabbare, om alla nödvändiga dokument, såsom kvittona på ändringsarbetena, redan har lämnats till fastighetsförvaltningen.
Bostadsrättsavgiften beräknas för den som säger upp bostaden utan särskild begäran, om bostaden redan har sagts upp eller om den boende ska byta bostad med en annan bostadsrättshavare.