Siivous on tiimityötä
Hason taloissa siisteydestä huolehtii oma siivoustiimi. Asuma Palveluiden henkilöstö arvostaa työnsä merkitystä ja panostaa ammattitaitoonsa asukkaiden viihtyvyyden takaamiseksi.
Haso on uudistanut siivoustoimintaansa keskittämällä sen monen erilaisen toimijan sijaan yhdelle palveluntarjoajalle. Hason talojen siisteydestä on tammikuusta 2024 asti vastannut Asuma Palvelut. Kaikkien Hason 108 kerrostalon yhteiset tilat siivotaan yhtenäisen ohjelman mukaisesti.
Tukea ja opastusta kaikkiin tilanteisiin
Asuma Palveluiden Hason omassa siivoustiimissä työskentelee 12 siivoojaa. Siivoustiimin esihenkilönä toimii siivoustyönjohtaja Julia Seero-Berlin, joka vastaa työntekijöiden perehdyttämisestä ja pitää huolta siitä, että heillä on kaikki tarvittava tieto ja osaaminen.
– Perehdytys ja opastus on meillä jatkuva prosessi, kertoo Julia.
– Keskustelemme säännöllisesti jokaisen kanssa, opastamme ja näytämme esimerkkiä, myös ihan itse tekemällä. Kun meillä aloittaa uusi ihminen, turvallisuus ja ergonomia ovat ensimmäisiä asioita mistä kerrotaan, toteaa Julia.
– Ja jos työntekijä näkee, ettei joku asia jossain toimi, niin aina voi soittaa Julialle ja kysyä neuvoa tai ehdottaa parannusta, lisää siivouspäällikkö Inge Tarsalainen.
Siivous on hyvin fyysistä työtä, joten ergonomiaan on kiinnitettävä paljon huomiota. Pitää esimerkiksi osata nostaa oikein, huomioida vaaran paikat, ja muistaa työvälineiden oikeat säädöt. Työvälineiden edustajia käy myös kouluttamassa siivoojia ja kertomassa tuotteista. Ammattitaito kertyy työtä tekemällä, ja jatkuvaan työssä oppimiseen panostetaan.
Osalla työkokemusta on jo useamman vuoden verran, ja tiimistä neljä ihmistä myös opiskelee parhaillaan Taitotalossa puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkintoa. He valmistuvat toimitilahuoltajiksi, kertoo Inge.
– Siivous on myös asiakaspalvelua. Siksi ohjeistamme myös asiakkaiden kohtaamisesta, miten heidän kanssaan on hyvä toimia, lisää Julia.
Palvelua ja palautetta
Siivoojien kertoman mukaan Hason taloissa asutaan hyvin siististi. Tämä tarkoittaa, että myös vaatimustaso on korkea ja palautetta annetaan herkästi.
– Jos huomaa puutteen, niin kannattaa tietysti täyttää palautelomake, muistuttaa Julia.
– Kun sitten näen palautteen, niin toimimme nopeasti. Olen paljon tuolla kentällä kiertämässä taloja. Me haluamme palvella asukkaita hyvin, ja jos on joku ydinongelma, niin otamme siitä nopeasti kiinni, kertoo Julia.
– Asukkailta tulee toki suoraan myös paljon hyvää palautetta. Ja saa sinne palautelomakkeellekin laittaa myös kiitoksia siivoojalle, naurahtaa Julia.
Asuma Palveluiden tammikuisen aloituksen jälkeen kaikissa taloissa on ehditty tehdä ainakin kerran niin sanottu perussiivous, joka poistaa tehokkaammin likaa. Silloin esimerkiksi lattiapinnat käydään läpi koneellisesti. Ingen mukaan osassa taloista puhtaudessa huomasi eron jo ensimmäinen perussiivouksen jälkeen, ja samankaltaista palautetta on saatu myös monen talon asukkailta.
Siivousalalla kiinnitetään tietysti huomiota myös ympäristöön.
– Meillä ei esimerkiksi yliannostella aineita. Ja käytetyt aineet ovat hajusteettomia ja Joutsen-merkittyjä. Lisäksi meidän autot on vähäpäästöisiä, listaa Inge.
– Ja nykyään ei enää lotrata vedellä, vaan käytetään kosteita mikrokuitumoppeja ja -pyyhkeitä, ne nostavat likaa ja poistavat sitä hyvin ilman kemikaalejakin, taustoittaa hän.
Kaikesta sotkusta selvitään
Siivoojat tekevät työtä omassa rytmissä – välillä talon siivouksessa aikaa menee enemmän, välillä vähemmän. Talot ovat eri-ikäisiä ja muutenkin erilaisia keskenään, ja niissä käytetyt pintamateriaalit ovat erityyppisiä. Joskus siivouspäivä voi myös siirtyä vaikkapa sen mukaan, mikä keli on. Siivousohjelma mukautuu vuodenajan mukaan, ja kesä- ja talviajan siivousrutiinit eroavat toisistaan. Asukastoimikunta voi myös esittää, että talossa siivotaan tietyllä jaksolla yhden siivouskerran sijaan kaksi kertaa.
On tietysti tilanteita, joissa talon tilat likaantuvat hyvinkin nopeasti.
– Syksyllä ja talvella kuraa ja likaa kertyy rappuun koko ajan kengissä, lastenvaunujen renkaissa ja lemmikkien tassuissa, vaikka miten siivottaisiin. Kun siivouskerta isossa talossa on kerran viikossa, niin totta kai se lika alkaa näkyä nopeasti, toteaa Inge.
– Ehkä olisi hyvä tiedostaa, että tiettyyn aikaan vuodesta sitä kuraa vaan kertyy, tuumii Inge.
– Kun kaikki talossa huomioivat toisensa, ja siistivät vaikka vähänkin omia jälkiään, auttaa se pitämään talon tilat vielä paremmin puhtaana ammattisiivoojien tekemän työn lisäksi. Erityisesti tämä näkyy saunoissa ja wc-tiloissa.
– Ja hissit on toinen hankala paikka: hissin kiiltävissä pinnoissahan kaikki lika näkyy heti, ja tila näyttää suttuiselta. Rapusta kulkeutuu pieniä kiviä hissin oven uraan. Niitä saisi syksyllä olla poistamassa isoissa taloissa varmaan joka päivä. Tähän meillä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta, huokaa Julia.
Olen kyllä tosi ylpeä omasta tiimistä.
Siivouspäällikkö Inge Tarsalainen –
Työntekijöistä pidetään huolta
Haso-tiimi on nyt vakiintunut omaksi ryhmäksi, jossa he ovat tulleet tutuiksi, ja jossa on hyvä yhteishenki. Siivoojat toimivat työpareina, ja he pystyvät tuuraamaan toisiaan, jos joku on poissa. Tiimin jäsenten kotimaat ovat Virossa, Venäjällä, Moldovassa ja Tunisiassa. Koulutukset käydään läpi suomen kielellä ja tarvittaessa myös viroksi, venäjäksi ja englanniksi. Kielitaitoa siis riittää, ja tiimissä opiskellaan ahkerasti suomen kieltä.
– Olisi hyvä ymmärtää, että osa vielä ujostelee kovasti suomen kielen käyttämistä, koska pelkää tulevansa väärin ymmärretyksi, kertoo Inge.
– Meille kielitaito ei kuitenkaan ole mikään ongelma. Loppupelissä asenne ja se miten oppii, että on halu oppia, on tärkeintä, kiteyttää hän.
Siivous on tyypillinen maahanmuuttajia työllistävä ala. Asuma Palvelut työllistää Hason tiimin lisäksi paljon muitakin siivoojia.
– Me pidämme työntekijöistämme huolta, sillä he ovat meille tärkeintä. Asuma Palvelut maksaa parempaa palkkaa kuin alan työehtosopimus määrittää. Lisäksi tarjoamme työterveyshuollon, ePassin edut ja hierontaa useamman kerran vuodessa, summaa Inge Tarsalainen.
– Ja viimeksi tänään koko tiimi sai leffaliput, hymyilee Julia Seero-Berlin.
Terveisiä maailmalta
Zanna ja Seva
Zanna ja Seva ovat äiti ja poika, joilla on inkeriläiset sukujuuret. Zanna löysi tiedon avoimesta työpaikasta Facebook-ryhmän kautta, teki hakemuksen, ja pääsi heti töihin. Pian hän houkutteli Asuma Palveluille mukaan myös poikansa Sevan.
– Sen jälkeen äiti on houkutellut tänne töihin vielä ystävänsäkin, nauraa Seva.
Seva on tällä hetkellä kaikin puolin tyytyväinen työhönsä ja listaa monta hyvää syytä olla töissä Asuma Palveluilla.
– Täällä tuntee, että jokainen on tärkeä. Meillä on hyvä tiimi, hyvä henki, ja kivaa yhdessä. Tämä on myös iso firma, on hyvät työvaatteet ja uudet autot. Näin ei ole joka paikassa.
Amel ja Mohamed
Amel ja Mohamed ovat pariskunta Tunisiasta. Mohamed on työskennellyt aiemmin myös kokkina, mutta viihtyy myös työssään siivouksen parissa. Amel panostaa tähän ammattiin tosissaan, ja hän on yksi tiimin toimitilahuoltaja-opiskelijoista.
Amel ja Mohamed puhuvat viittä kieltä. Amel kertookin, miten hän löysi yhteisen kielen erään asukkaan kanssa, kun kävi ilmi, että kumpikin puhuu ranskaa. Arabian kielen osaajaan hän ei ole vielä töissä törmännyt.
Amel ja Mohamed ovat iloisia, kun ovat päässeet tekemään töitä Hason tiimissä. He toteavat yhdessä olevansa tyytyväisiä tilanteeseen juuri nyt.
– We have a very good team and supervisor, and the company takes care of us.
Kiitos Zanna, Seva, Amel, Mohamed ja koko tiimi!