Saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten haso.fi-verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee verkkosivustoa haso.fi.
Verkkopalvelu on julkaistu 14.2.2024. Seloste on laadittu 13.2.2024.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat itsearvioon sekä kokemusasiantuntijan tekemään arviointiin siitä, miltä osin verkkopalvelu täyttää määritellyt vaatimukset.

Miten saavutettavia sivut ovat?

Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on kuitenkin joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana. 

Saavutettavuuspuutteet

  • Sivustollamme on vanhempia pdf-tiedostoja, joissa on saavutettavuuspuutteita.
  • Sivustollamme on käytetty muita kuin koristeellisia kuvia, joista toistaiseksi puuttuu vaihtoehtoinen teksti (ALT-teksti).
  • Sivustolla on linkkejä, jotka ohjaavat ulkopuolisiin palveluihin tai lomakkeisiin, joiden saavutettavuudesta Haso ei vastaa.
  • Sivustollemme on voitu linkittää videoita, joissa ei ole tekstitystä ja/tai kuvailutulkkausta.

Saavutettavuuden valvonta

Huomasitko muita puutteita sivuston saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta.

Sivuston päävalikko, navigointi ja toiminnallisuudet on suunniteltu helpottamaan kaikkien sivustolla kävijöiden käyttöä. Pyrimme käyttämään selkeää kieltä ja tarjoamaan ymmärrettävää sisältöä.

Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi.

Voit ottaa yhteyttä verkkolomakkeella. Valitse lomakkeella kohta ”Palaute haso.fi-nettisivun saavutettavuudesta”. Vastaamme saavutettavuuspalautteeseen 14 vuorokauden sisällä. Lomakaudella palautteen käsittely voi kestää pidempään.


Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) 

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto

Sivu päivitetty 09:46 13.2.2024