Hason asukkaat arvostavat kotien viihtyisyyttä ja kotitalojen rauhallisuutta
Vuoden 2024 asukaskyselyn mukaan Hason asukkaat olivat aikaisempien vuosien tapaan erityisen tyytyväisiä kotitalonsa sijaintiin ja rauhallisuuteen. Myös kodin pohjaratkaisu ja viihtyisyys saivat mainiot arviot.

Seuraamme asukkaidemme asumiskokemusta jatkuvalla kyselyllä, jotta voimme ymmärtää asumisen tarpeita paremmin ja saada säännöllistä palautetta. Välillä on hyvä pysähtyä tarkastelemaan kokonaiskuvaa, ja nyt on aika luoda katsaus vuoden 2024 tuloksiin.
Koti ja kotitalo saavat Hason asukkailta keskiarvon 3,9 asteikolla 1–5. Kaiken kaikkiaan asukkaat ovat hyvin tyytyväisiä niin koteihinsa kuin kotitaloihinkin. Erityisen korkeat arviot annettiin vuoden 2024 osalta talon rauhallisuudelle, joka saa peräti keskiarvon 4,3.
Kehityskohteitakin löytyy. Heikoimmat arvosanat annetaan talon piha-alueelle ja yhteistiloille, jotka nekin saavat arvion 3,5 ja 3,7.
Jopa 88 % vastaajista antoi kotitalonsa rauhallisuudelle arvosanan 4 tai 5, mikä on ilahduttava tulos.
Asiakkuuspäälikkö Katja Remes


Siivouksen ja huollon palveluissa arvostetaan laatua
Hason uudet siivous- ja huoltokumppanit aloittivat työnsä viime vuonna. Arviot erityisesti siivouksesta kehittyivät vuoden edetessä parempaan suuntaa. Esimerkiksi siivouksen laatua arvioitaessa tulokset paranivat vuoden loppua kohden talojen tultua tutummaksi ja työn sitä myötä sujuvammaksi. Alimmillaan tulos oli toukokuussa 3,0 ja loppuvuoden ajan arviot olivat jo tasolla 3,5–3,6.
Huoltoyhtiöiden asiakaspalvelun laatu ja henkilökunnan asiantuntemus säilyttivät vakaan tasonsa, saaden keskiarvon 3,5.
Isännöinnin asukkaat arvioivat tasolle 2,6–2,9.


Missä asuvat tyytyväisimmät Haso-asukkaat?
Parhaat asumisen kokemukset syntyvät hyvin erilaisissa Haso-kodeissa. Tyytyväisimmät asukkaat asuivat vuonna 2024 Ruutikuja 2:ssa Kivikossa, Kankaretie 3:ssa Jakomäessä, Sänkbackankuja 1–3:ssa Fallbackassa, Rastilanraitti 5:ssa Vuosaaressa ja Vinsentinkatu 5:ssa Sompasaaressa.
– Tavoitteenamme on, että jokaisessa Haso-talossa on tyytyväisimmät asumisoikeusasukkaat, summaa Hason asiakkuuspäällikkö Katja Remes.
– Jokainen annettu vastaus on arvokas, siis suurkiitokset kaikille vastaajille. Tämän vuoden aikana tulemme syventymään vielä tarkemmin asukaskokemukseen ja siihen työhön nämä tulokset antavat arvokkaan pohjan, kertoo Katja Remes.
Vinkki: Varmista, että sähköpostisi ja puhelinnumerosi ovat ajan tasalla Hason rekisterissä, jotta voit vastaanottaa tutkimuskyselyn. Voit itse lisätä ne Asukassivujen kautta omiin tietoihisi.
Miten asukaskokemusta tutkitaan Hasossa?
- Asukaskokemusta seurataan jatkuvasti asukkaalle sähköpostitse tai tekstiviestillä lähetettävällä kyselyllä.
- Tässä kerrottujen tulosten tarkastelujakso on 1.1.2024–31.12.2024 ja vastaajia oli yhteensä 2 736.
- Tutkimuskysely lähetetään kalenterivuoden aikana jokaiseen Haso-kotiin asumisoikeudenhaltijalle, jos yhteystiedot ovat rekisterissämme.
- Tutkimuskyselyn toteutuksesta vastaa kumppanimme Buenno Research Oy.
Lue valtakunnallisen, KOVAn toteuttaman kyselyn tuloksia tästä artikkelista.