IHL Turva pitää avaimet ojennuksessa
Avainhallinta on olennainen osa kotitalojen turvallisuutta ja toimivuutta. Se kattaa niin fyysiset avaimet kuin nykyaikaiset sähköiset lukitusjärjestelmät, ja sen hallinta edellyttää tarkkaa organisointia, tehokasta tietoturvaa sekä hyvää asiakaspalvelua.

IHL Turvan voimakaksikko, yrittäjät Katri Koskela ja Tiia Kuparinen henkilöstöineen vastaavat siitä, että Hason talojen avaimet ja tiedot pysyvät taatusti ojennuksessa. Hason avainhallinnan kumppanina IHL vastaa monenlaisten avainten ja lukitusjärjestelmien käytöstä ja huollosta, ja sen tarjoamat palvelut ulottuvat kattavasti rakennusten lukostotiedoista aina asukkaiden avainten toimitukseen. Kun asukas muuttaa Hason kotiin, noutaa hän avaimensa aina Herttoniemessä sijaitsevasta IHL:n liikkeestä.
Kokonaiskuva hallussa
IHL:n avainhallintapalvelut alkavat siitä, kun uuden, valmistuneen kohteen lukostotiedot siirtyvät rakennusyrityksen käyttämältä lukkoyritykseltä edelleen IHL:lle. Tämä takaa sen, että avaimet ja lukostot ovat täysin hallinnassa ennen kuin asukkaat muuttavat sisään. Tietoturva on keskeinen osa tätä prosessia – IHL säilyttää ja hallinnoi avaimia Abloyn ja Finanssialan ohjeistusten mukaisesti ja itse lukitusjärjestelmät on rakennettu samankaltaisesti kuin verkkopankki, eli ne ovat erittäin turvallisia ja luotettavia.
IHL hallinnoi kaikkia talojen lukitusjärjestelmiä ja niihin liittyviä avaimia, kuten teknisiä avaimia, huoltoavaimia, yleisavaimia sekä niin sanottuja emännän avaimia ja muita erikoisavaimia, kuten autopaikkojen sähkötolppien avaimia sekä huoltoyritysten käyttämää niin sanottua putkilukkoa.
Asukas on avainhenkilö
Asukkailta tulevat kysymykset keskittyvät usein avainten saamiseen ja katoamiseen liittyviin tilanteisiin. Kysymyksiä varmasti tulee mitä moninaisempia, mutta mikä mahtaa olla se yleisin?
– Yleisin kysymys on, miten monta avainta asuntoon saa, ja mistä asukas voi saada lisäavaimen. Sen tilausprosessi on yksinkertainen: asukkaan on lähetettävä meille sähköpostitse tiedot, kuten asunnon numero ja omat yhteystietonsa. Tarkistamme asukasrekisteristä, että kyseinen asukas todella asuu kyseisessä asunnossa, jotta tilaus voidaan käsitellä. Näin kaikki tilaukset jäävät sähköpostitse dokumentoiduiksi, mikä takaa asukkaan jäljitettävyyden tarvittaessa, kertoo Katri Koskela.
– Toki myös toisen puolesta voi tilata, esimerkiksi lapsi voi tilata vaikkapa seniorin puolesta, mutta avaimen käyttäjän pitää kuitenkin tulla hakemaan avain itse, tai valtuuttaa valtakirjalla joku muu tekemään se puolestaan, jos ei itse voi tulla paikalle.
– Useimmiten asuntoon kuuluu kolme avainta, mutta isommissa asunnoissa niitä voi olla lähes 10, lisää Tiia Kuparinen.

– Toinen yleinen kysymys on tietysti se, mitä tehdä, kun avain katoaa, jatkaa Katri Koskela.
– Avainten katoaminen on ikävä, mutta onneksi melko harvinainen ongelma. Tärkeintä tällaisessa tilanteessa on, että katoamisesta ilmoittaa meille heti. Usein avainten katoamisesta saadaan tieto vasta silloin, kun asukas on muuttamassa pois ja palauttamassa avaimia, mutta paras käytäntö on ilmoittaa kadonneista avaimista heti, jotta tilanne voidaan hoitaa ja turhat huolet ja viivästykset vältetään, muistuttaa hän.
Jos epäillään että avain on varastettu, tilanne otetaan vakavasti. IHL reagoi nopeasti ja tekee tarvittavat toimenpiteet, kuten lukoston sarjoituksen tai uudelleen ohjelmoinnin, mikäli kyseessä on sähköinen lukitusjärjestelmä kuten iLoq. Tämä varmistaa, ettei kadonneilla avaimilla ole enää pääsyä mihinkään. Asuntojen lukot sarjoitetaan tarvittaessa asukkaiden välissä uudelleen.
– On aina ikävä tilanne, jos avain hukkuu. Palvelemme asiakasta aina mahdollisimman nopeasti ja selvittää asian kerralla niin, ettei hänen tarvitse käydä liikkeessä moneen kertaan, kertoo Tiia Kuparinen.
– Mutta esimerkiksi Abloy-avaimia ei valitettavasti saa heti, sillä ne tehdään keskitetysti Abloyn Joensuun tehtaalla. Tämä vie 3–4 työpäivää. Pikatoimitukset seuraavaksi päiväksi ovat mahdollisia, mutta ne edellyttävät lisämaksua ja erityisjärjestelyjä. On myös tärkeää muistaa, että vain valtuutetut Abloy-lukot hyväksytään, ja muut kuin alkuperäiset Abloy-avaimet eivät kelpaa palautettavaksi, painottaa hän.
– Ja jos asukkaan avainsarjasta puuttuu yksikin avain, pitää lukko sarjoittaa uusiksi, sanoo Katri Koskela.

5 vinkkiä avainturvallisuuteen
- Avain on arvotavara, kohtele sitä sellaisena. Se suojaa sinun kotiasi ja omaisuuttasi.
- Älä liitä avaimeen tai avaimenperään – omaasi tai esimerkiksi lapsenkaan – mitään tunnistetietoja, kuten asunnon numeroa tai puhelinnumeroa.
- Ilmoita avaimen katoamisesta heti avainhallintaan.
- Vain valtuutetun lukkoliikkeen tekemät Abloy-avaimet ovat hyväksyttyjä.
- Jos huomaat talon tai kodin lukoissa vikaa, ilmoita siitä välittömästi huollolle. Huolto tarkastaa tilanteen, ja tilaa lukkohuollon.
Turvallisuus on kaiken A ja O
Ala on kehittynyt huomattavasti viimeisten 5–10 vuoden aikana digitalisaation myötä. Sähköiset lukitusjärjestelmät ovat yleistyneet, ja mekaanisten lukkojen osuus on vähentynyt. Tietoturvan merkitys on korostunut, ja koko rakennuksen turvallisuus on entistä paremmin suojattu. Modernit avaimet voidaan poistaa järjestelmästä, mikäli ne katoavat tai niitä epäillään varastetuksi.
IHL huolehtii myös siitä, että sen henkilökunta on hyvin koulutettua avainturvallisuuden ja luottamuksellisuuden osalta.
– IHL on luotettava toimija. Tämä on luvanvarainen ala, ja jokaisen työntekijän taustat tarkistetaan aina huolellisesti. Kaikille, erityisesti asentajille järjestetään perehdytystä ja koulutusta. Kaikilla pitää olla esimerkiksi turvasuojaaja-kortti, joka on poliisin myöntämä lupa, painottaa Tiia Kuparinen.
Mitä uutta tulevaisuus mahtaa tuoda tullessaan?
– Tulevaisuudessa on odotettavissa lisää digitaalista lukitusta, kuten matkapuhelimella avattavat lukot. Vaikka tämä teknologia ei ole vielä laajassa käytössä, se tulee todennäköisesti mullistamaan avainten hallinnan tulevaisuudessa, arvioi Tiia Kuparinen.
IHL Turva – ”Jokainen asiakas on avainasiakas”
- Perheyritys on toiminut jo yli 50 vuotta. Yrityksessä on 17 työntekijää.
- Asiakaspalvelu: myynti@ihlturva.fi
- Käyntiosoite: Mekaanikonkatu 19 B, 00880 Helsinki, Siilitien metroasemalta 400 metriä. Myymälä B-porras, 1. kerros. Käynti palvelupisteeseen ei ole esteetön.
- Avoinna ma–pe klo 8.00–16.00
- Puhelin +358 9 341 7170