Loppuvuoden paras tarjous: Muuta vaikka heti – maksa vasta helmikuussa! Tutustu heti vapaiden kotien tarjontaamme ja löydä omasi. Kampanja koskee vain erikseen merkittyjä heti vapaita asuntoja ja niihin solmittuja uusia sopimuksia.

Tutustu kampanjan ehtoihin

Huolto on arjessa apuna

Vikatilanne kotona tai pihapiirissä ei ole koskaan mukava yllätys, mutta onneksi apu on lähellä. Hason yhtenä yhteistyökumppanina toimiva huoltoyhtiö RTH Oy huolehtii sekä kodeissa että talon yhteisissä tiloissa tehtävistä huoltotöistä ja korjauksista.

Kiinteistönhoitaja Mehmet Vesek pitää työssään vaihtelevista päivistä. Tänään ovipumppu kaipasi pientä säätöä.

Kun arki talossa rullaa, ei välttämättä tule ajatelleeksi kuinka paljon kiinteistöhuolto tekee työtä taustalla. RTH Oy vastaa yhteensä 38 Hason kohteen huollosta. RTH:n kiinteistönhoitajat vastaavat osaltaan sekä talon teknisestä toimivuudesta että ympäristön turvallisuudesta vuoden jokaisena päivänä. Pyysimme huoltoyhtiön edustajia kertomaan, miten huolto toimii ja mitä asukkaan on hyvä huomioida asumisessaan.

– Huoltoyhtiö huolehtii siitä, että sovitut tehtävät tehdään ajallaan ja että kiinteistö pysyy turvallisena ja kunnossa. Viikkokierroksilla tarkastamme yleiset ja tekniset tilat ja puutumme poikkeamiin, RTH:n työnjohtaja Riku Laine kuvailee.

– Lisäksi huoltoyhtiö käy tietenkin tarkastelemassa asukkaiden vikailmoituksien perusteella erilaisia ongelmia. Pienemmät korjaukset pystytään yleensä hoitamaan nopeasti paikan päällä ja tarvittaessa isommat korjaukset koordinoidaan yhteistyökumppaneille, jatkaa hän.

Huoltoyhtiö huolehtii osaltaan myös piha-alueiden siisteydestä toteuttamalla kausityöt vuodenaikojen mukaan. Näitä ovat esimerkiksi lumityöt ja hiekoitus talvella, hiekanpoisto keväällä, rännien puhdistukset syksyisin ja keväisin sekä syöksytorvien ja kattokaivojen puhdistukset.

Päivystys hoitaa kiireellisimmät tapaukset

Huoltoyhtiö on usein asukkaalle ensimmäinen kontakti silloin, kun jokin kotona ei toimi. Erot kiireellisen ja kiireettömän vian välillä voivat joskus tuntua hankalilta arvioida.

– Ovenavaukset, vesivahingon uhka, koko huoneiston sähköjen pimeneminen, lämpimän veden tulon loppuminen tai ulko-oven rikkoutuminen ovat aina päivystyssoiton paikkoja, ne vaativat välittömiä toimenpiteitä. Sen sijaan esimerkiksi bideesuihkun tihkuvuoto tai vetävä ikkuna tai haiseva viemäri hoituu normaalina vikailmoituksena. Vain välttämättömimmät ja kiireellisimmät työt hoidetaan päivystyksen aikana, Laine täsmentää.

Kun vikailmoitus tehdään, se siirtyy pääasiassa aina ensin huollon arvioitavaksi. Työn laajuus ja tarvittavat tekijät määrittävät etenemisen tahdin. Pienkorjaukset hoidetaan yleensä 1–3 arkipäivässä mikäli työ voidaan tehdä itse, eikä tarvitse tilata varaosia. Jos työ tai kone, kuten esimerkiksi hissi, vaatii erikoisosaamista, ohjataan se muille Hason huoltokumppaneille, jotka jatkavat vian tarkempaa selvitystä ja korjaamista.

Lisäksi uudiskohteissa osa vikojen korjauksista liittyy kohteen takuuajan erityisjärjestelyihin, jolloin työ ohjataan aina rakentajan omille urakoitsijoille.

– Kiireelliset ja asumista haittaavat viat pyritään tosiaan korjaamaan ensi tilassa, mutta välillä pienien, asumista haittaamattomien vikojen korjaus saattaa kestää hieman pidempään. Ja pitää muistaa, että takuuaikaisissa uudiskohteissa huolto ei saa pääsääntöisesti käyttää muita korjausurakoitsijoita, kun rakentajan määräämät urakoitsijat. Eli tällöin töitä ei siirretä Hason vakioyhteistyökumppaneille, taustoittaa Riku Laine.

Joskus oma apu on paras apu

Kaikkia vikoja ei ratkaista huollonkaan voimin, sillä osa pienistä huoltotöistä on asukkaan vastuulla.

– Yleisin väärinkäsitys liittyy vastuunjakoon, eli mikä kuuluisi asukkaan vastuulle ja mikä taas on huollon tehtävä. Suosittelemme tutustumaan Hason vastuunjakotaulukkoon – se voi vähentää turhia käyntejä ja helpottaa kaikkien arkea, RTH:n myynti- ja asiakkuusjohtaja Juha Mokkila muistuttaa.

Asukkaan itse tekemät pienet ja helpot tarkistukset sekä puhtaanapito auttaisivat huollon kokemuksien mukaan välttämään tarpeettomia huoltopyyntöjä.

– Esimerkiksi jos jokin sähkölaite ei toimi huoneistossa, asukkaan tulisi tarkastaa oma sulaketaulu, ettei siellä ole sulake tai vikavirtasuoja ala-asennossa. Jos ilmanvaihto ei toimi kunnolla keittiössä tai kylpyhuoneessa, asukas voisi tarkastaa, ettei rasvasuodatin tai poistoilmaventtiili ole pölyn tukkima. Tai kun parvekkeen ovi tai huoneiston ikkuna ei sulkeudu kunnolla, tai huoneiston ovi narisee, usein vika on siinä, että oven salpa tai saranat pitäisi rasvata. Nämä toimenpiteet kuuluvat asukkaan vastuulle, vinkkaa Riku Laine.

Huollon moninaiset tehtävät hoidetaan yhteistyössä

RTH:n tiimi tuntee Hason talot hyvin: kohteista vastaa neljä kiinteistönhoitajaa ja kausitöissä apua saadaan omalta lisähenkilöstöltä.

– Meillä RTH:lla on jokaiselle Hason kiinteistölle oma nimetty kiinteistönhoitaja, mutta esimerkiksi lumitöistä ja hiekan poistoista vastaa eri henkilö, kuin joka vastaa kiinteistön sisäpuolisista töistä. Toki helpottaa, että kiinteistönhoitajilla on omat tutut kohteet, joista hän vastaa ja tietää esimerkiksi taloon liittyvän tekniikan ja erikoisuudet, Riku Laine kertoo.

Nimetyt kiinteistönhoitajat tuovat työhön jatkuvuutta. Kun talon tavat tulevat tutuiksi, nopeuttaa se sekä ongelmien ratkaisua että asukkaiden palvelemista.

Oleellinen osa kokonaisuutta on RTH:n asiakaspalvelu, joka toimii tiiviissä yhteistyössä huoltotiimin kanssa. Asiakaspalvelu ratkoo monia arjen haasteita jo ennen kuin ne ehtivät muun huoltotiimin työpöydälle, ja kiinteistösihteeri Anu Kääpä on tässä työssä korvaamaton tuki päivittäin.

Arki huollossa on vaihtelevaa, mutta millainen sitten on tyypillinen päivä huollossa?

– Päivä alkaa esimiehen tekemän tehtävälistan tarkastelulla, jonka mukaan teen päivän työsuunnitelman. Aamuisin keskitytään pääosin viikkokierroksiin ja sitä kautta yleisten tilojen tarkasteluun, ongelmakohtien tutkintaan ja muihin ennakkotehtäviin. Aamun jälkeen, kun viikkokierrokset ja muut ennakkotehtävät on saatu hoidettua, keskitytään asiakkaiden tekemiin vikailmoituksiin ja aletaan purkamaan niitä, kertoo kiinteistönhoitaja Mehmet Vesek.

Mehmet taitaa tuntea Smoltinkujan talon kuin omat taskunsa. Miten työ muuten sujuu?

– Tulin RTH:lle harjoitteluun jo kahdeksan vuotta sitten, ja haluan olla edelleen täällä töissä, hymyilee Mehmet.

– Tykkään paljon tästä hommasta, sillä se on tosi vaihtelevaa. Pitää tietää monenlaisesta talotekniikasta ja siitä oppii samalla koko ajan lisää, saa tehdä pieniä pikakorjauksia ja talvella pitää sitten luoda luntakin. Ja välillä on kiva työn ohessa jutella myös asukkaiden kanssa kun tekee korjauksia, hän jatkaa.

Ei ihme, että työssä viihdytään, sillä RTH:ssa työntekijöiden hyvinvoinnista pidetään hyvää huolta. Esihenkilöt käyvät päivittäistä vuoropuhelua työntekijöiden kanssa, ja työtä helpotetaan erilaisilla ergonomiaa tukevilla välineillä ja ratkaisuilla. Kiinteistönhoitajien osaamisesta pidetään huolta tarjoamalla tarvittavat koulutukset. Monella on alan ammatti- tai perustutkinto, tai osaaminen on karttunut vahvan työkokemuksen myötä.

Huolto on siis paljon enemmän kuin vikailmoitusten käsittelyä. Se on läsnäoloa, tarkkailua ja yhteistyötä, jotta kodeissa on hyvä olla, joka päivä. Kiitos huoltohenkilökunnalle!

Aika siirtyä seuraavaan kohteeseen!

Yleisimpiä huollon suorittamia töitä 

  • Talon teknisten tilojen tarkkailu ja ongelmien raportointi
  • Yleisten tilojen lukituksien öljyäminen
  • Ovipumppujen säätö
  • Palovaroittimien paristojen vaihtaminen
  • Bidekahvojen ja -letkujen vaihtaminen
  • Yleisten tilojen polttimoiden vaihtaminen (niiden valaisimien osalta, jotka eivät ole led-valaisimia, jotka vaihtaa sähköliike)
  • Muut pienimuotoiset korjaustyöt

Yhteistyökumppaneiden suorittamia huoltotöitä

  • Ilmanvaihdon säätö
  • Muut LVI-työt
  • Sähkötyöt
  • Hissikorjaukset
  • Kylmälaitteiden korjaukset
  • Pesulakoneiden korjaukset