Vastikkeet ja maksut
Tietoa asumisoikeusasumiseen liittyvistä erilaisista maksuista ja niiden määräytymisestä.
Tällä sivulla
- Asumisoikeusmaksu
- Käyttövastike
- Käyttökorvaukset
- Vesimaksut
- Vakuusmaksu
- Eräpäivä
- Maksuhäiriöt
- Tarkista oikeutesi Kelan tukiin
- Helsingin kaupunki tarjoaa asumisneuvontaa
Ennen asumisoikeusasuntoon muuttamista asumisoikeuden haltijalta peritään asumisoikeusmaksu. Tämän lisäksi asukas maksaa vuokraan verrattavaa kuukausittaista käyttövastiketta, vesimaksua sekä mahdollisia muita käyttökorvauksia.
Lisätietoa myös sivulla ”Mitä on asumisoikeusasuminen”.
Asumisoikeusmaksun suuruus on 10–15 % asunnon hankintahinnasta.
Asumisoikeusmaksun suuruus kerrotaan jo asuntotarjouksessa. Maksu erääntyy maksettavaksi vastuiden alkamispäivänä. Kuitti asumisoikeusmaksusta tulee esittää avainhallinnassa avaimia noutaessa.
Asumisoikeusmaksua varten voi saada lainaa. Asumisoikeussopimusta voi käyttää lainan vakuutena alkuperäisen asumisoikeusmaksun osuudella.
Myynti
Jos asumisoikeussopimus on jatkunut alle kaksi vuotta ja sen myy, on myynnistä saatu voitto veronalaista. Myyntivoittoa muodostuu, jos rakennuskustannusindeksi nousee.
Asumisoikeusasunnosta ei makseta varainsiirtoveroa.
Lisätietoa vero.fi-sivuilla
Asumisoikeusasunnosta maksetaan kuukausittaista vastiketta, jonka suuruus kerrotaan asuntotarjouksessa. Vastikemaksut perustuvat asumisoikeusjärjestelmässä määriteltyyn kustannusten tasausjärjestelmään ja jyvitettyyn neliömetriin.
Hason vastikkeet määräytyvät omakustannusperiaatteella eli asukkailta peritään vastikkeena vain ne kustannukset, jotka tarvitaan kattamaan kiinteistöjen pääomakulut sekä kiinteistöhuollon, korjausten ja hallinnon menot.
Jokainen kohde vastaa kohteensa hoitomenoista, kuten kiinteistön lämmityksestä, pienkorjauksista ja jätehuollosta aiheutuvista kuluista.
Pääoma- ja tontinvuokrakulut sekä suuret remontit tasataan kaikkien kohteiden kesken pisteytysjärjestelmän mukaan ja pisteytykseen vaikuttaa muun muassa kohteen sijainti, ikä ja varustelutaso.
Vastikkeet koostuvat pääomakustannuksista ja hoitokustannuksista.
2023–2024
Käyttövastike I:
– Kohdekohtaiset hoitokustannukset
Käyttövastike II:
– Tasatut hoitokustannukset
– Pääomakustannukset (lainojen lyhennykset ja korot)
– Perusparannusvaraus
2025
Käyttövastike I: Kohdekohtaiset hoitokustannukset
= Kohteen omat hoitomenot, kuten kiinteistön lämmitys, pienkorjaukset, siivous ja jätehuolto.
Käyttövastike II: Tasatut hoitokustannukset
= Muut kohteen ylläpito- ja huoltokustannukset, kuten kiinteistöjen rakenteet, varusteet ja talotekniikka
Käyttövastike III: Tasatut pääomakustannukset
= Pääomakulut, kuten lainojen korot ja lyhennykset, sekä tontinvuokrakulut
Käyttövastike IV: Varautumiset
= Tuleviin korjauksiin varautuminen
Vastikkeiden mahdolliset hallituksen vahvistamat korotukset ilmoitetaan asukkaille vähintään kaksi kuukautta ennen niiden voimaantuloa.
Kunkin kohteen asuntokohtaisia vastikkeen määriä voi tarkastella kohdetietojen sivuilla.
Saunamaksu
Maksu veloitetaan kuukausittain vastikkeen yhteydessä.
Autopaikka, autotallipaikka
Laskutetaan aina vastikkeiden yhteydessä.
Sähköauton latauspaikka
Paikka laskutetaan aina vastikkeiden yhteydessä.
Varsinaisesta sähkön käytöstä maksetaan erikseen kumppanille toteutuneen käytön mukaisesti.
Hason eri ikäisissä taloissa voi olla joko kiinteä vesimaksu, tai huoneistokohtainen vesimittari. Vesilaskutusperusteesi kerrotaan sopimuksen teon yhteydessä.
a) Kohteissa, joissa ei mitata huoneistokohtaista veden kulutusta:
- Veden hinta 25 €/hlö/kk. (1.3.2024 alkaen)
b) Kohteissa, joissa mitataan vain kylmän veden kulutus huoneistokohtaisesti, vesilaskutus tehdään kulutuksen mukaan.
- Veden hinta 6,26 €/m3 (1.3.2024 alkaen)
- Laskutus tehdään 3 kuukauden välein.
c) Kohteissa, joissa mitataan sekä kylmän että lämpimän veden kulutus huoneistokohtaisesti, vesilaskutus tehdään kulutuksen mukaan.
Veden hinta
- Kylmä vesi 3,80 €/m3 (1.3.2024 alkaen)
- Lämmin vesi 9,95 €/m3 (1.3.2024 alkaen)
- Laskutus tehdään 3 kuukauden välein
Haso ei peri vakuusmaksua 1.1.2024 jälkeen allekirjoitetuissa asumisoikeussopimuksissa.
Hasolla on aiemmin ollut käytössä sekä kahden kuukauden käyttövastiketta vastaava vakuusmaksu että 500 euron vakuusmaksu. Maksettu vakuusmaksu voidaan palauttaa asumisoikeuden haltijalle kolmen vuoden nuhteettoman asumisen jälkeen, tai poismuuton yhteydessä, jos kaikki maksuvelvoitteet on suoritettu tai asunnossa ei ole asukkaan vastuulle kuuluvaa korjattavaa.
Jos haluat vakuusmaksun palautettavaksi kolmen nuhteettoman asumisvuoden perusteella, olethan yhteydessä suoraan reskontraan ja pyydät vakuusmaksun palautusta: reskontra.haso@retta.fi.
Vastikkeen sekä sen yhteydessä veloitettavien parkkipaikka-, sauna- ja vesimaksun eräpäivä on aina kuun 5. päivä.
Hason vastikelaskun voi maksaa e-laskuna, jos omassa verkkopankissa on tämän vaihtoehto valittuna.
Jos olet kadottanut vastikekuittisi, ota yhteyttä reskontraan: reskontra.haso@retta.fi
Käytäthän aina vastiketta maksaessasi vastikelaskun viitenumeroa.
Maksuhäiriöt
Joskus omassa taloudessa voi tulla eteen yllätyksiä ja haastavia aikoja. Silloin kannattaa toimia ajoissa ja ottaa yhteyttä suoraan reskontraan, jo ennen kuin vastikemaksu on myöhässä. Vastikemaksuista voi usein neuvotella ja sopia maksujärjestelyistä. Maksuvaikeuksien kasaantuminen kannattaa katkaista heti, sillä vastikemaksujen viivästyminen aiheuttaa aina toimenpiteitä.
Mikäli laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, Intrum Oy lähettää ensin yhden muistutuskirjeen 14 päivän kuluttua eräpäivästä, jonka jälkeen toinen huomautus on maksuvaatimus. Viivästyneestä summasta tulee maksaa maksumuistutuskulut sekä viivästyskorko, joka on yleisen korkotason mukainen. Maksumuistutuksessa asetetaan velan maksamiselle määräaika.
Intrum Oy veloittaa kulut perintälain mukaisesti maksumuistutuksiin ja maksuvaatimuksiin liittyen.
Kun laskun maksaa kirjeen maksutiedoilla eräpäivään mennessä, asia on sillä kunnossa. Laskun voi maksaa myös kirjautumalla Oma Intrum -palveluun, joka on auki ympäri vuorokauden.
Mikäli laskua ei pysty suorittamaan maksumuistutuksen eräpäivään mennessä, nopein tapa saada apua on kirjautua Oma Intrum -palveluun. Sitä varten tarvitaan pankkitunnukset sekä kirjeessä näkyvä asianumero. Oma Intrumissa voi kätevästi maksaa velan, ehdottaa maksusuunnitelmaa tai lähettää viestin Intrumin asiakaspalveluun.
Intrumiin voi ottaa yhteyttä myös puhelimitse kirjeessä mainituilla yhteystiedoilla. Mikäli sinulla ei ole kirjettä, voit soittaa Intrumin vaihteeseen, josta sinut ohjataan asiakaspalveluun.
Intrum Oy asiakaspalvelunumero 09 2291 1954 (mpm/pvm)
Sähköposti: asuminen@intrum.com
Saatava siirtyy perintään, jos maksua ei edelleenkään makseta määräaikaan mennessä. Tällöin Haso ryhtyy tarvittaessa oikeudellisiin toimiin asumisoikeussopimuksen purkamiseksi ja saataviensa perimiseksi ulosoton kautta. Velallinen vastaa oikeudenkäyntikuluista oikeuden päätöksen mukaisesti. Oikeudenkäynti aiheuttaa merkinnän luottotietoihin.
Saatuaan oikeuden päätöksen asumisoikeussopimuksen purkamisesta Haso tarkastaa, onko vastaaja/velallinen luovuttanut huoneiston asumisoikeusyhtiön vapaaseen hallintaan oikeuden päätöksen mukaisesti. Tarvittaessa haetaan ulosottoviranomaiselta häädön ja maksusaatavien täytäntöönpano.
Tarkista oikeutesi Kelan tukiin
Asumisoikeusasunnon vastikkeen maksuun voi saada asumistukea.
Jos on haasteita maksaa vastikemaksuja, kannattaa selvittää myös mahdollisuus saada Kelan asumis- tai toimeentulotukea. Kelan sivuilla on laskuri, jonka avulla voi arvioida, onko oikeutettu asumistukeen. Kelan sivuilla voi myös täyttää asumistukihakemuksen.
Katso asumistuen laskuri Kelan sivuilla.
Helsingin kaupunki tarjoaa asumisneuvontaa
Jos kaipaat tukea muissa asumiseen ja asumismenoihin liittyvissä asioissa, tarjoaa Helsingin kaupunki maksutonta neuvontaa. Asumisneuvonta palvelee bottina tai ajanvarauksella muutamassa aikuissosiaalityön palvelupisteessä.
Katso kaupungin palvelupisteiden yhteystiedot