Huolto ja isännöinti
Huoltoyhtiö ja isännöinti pitävät yhdessä huolta siitä, että asumisen palvelut sujuvat.
Huoltoyhtiö on ensisijaisena apunasi hyvin monessa kodin vikatilanteessa.
Hasossa isännöintiä ja kaikkia siihen liittyviä hallinnollisia palveluita, kuten reskontraa ja asuntojen myyntiä hoitaa Retta.
Huoltoyhtiön rooli
Huoltoyhtiö nimensä mukaisesti huoltaa ja tekee pieniä korjauksia niin kodeissa kuin yhteisissä tiloissa ja talon pihapiirissäkin. Huolto on asukkaan apuna silloin, kun kodissa ilmenee Hason vastuulla oleva vika.
Olethan aina ensin yhteydessä huoltoon, joka kartoittaa tilanteen ja ilmoittaa korjaustarpeesta tarvittaessa eteenpäin.
Tee korjauspyyntö jättämällä vikailmoitus sähköisellä lomakkeella. Mukaan kannattaa liittää myös asiaa selventäviä kuvia, ne voivat nopeuttaa asian selvittämistä. Saat sähköpostiisi seurantalinkin, josta voit seurata työn etenemistä.
Kiireellisestä korjaustarpeesta voi ilmoittaa soittamalla suoraan talon oman huoltoyhtiön päivystysnumeroon.
Onko korjaustarve kiireetön vai kiireellinen?
Sellaiset tilanteet, jotka aiheuttavat vaaran asukkaalle tai joiden korjaamisen viivästyminen aiheuttaa merkittävää lisähaittaa, ovat aina kiireellisiä korjauksia. Tyypillinen esimerkki on vesivahinko, jossa vahingon rajaaminen on tehtävä nopeasti suurempien vahinkojen välttämiseksi.
Vikatila toki harmittaa aina, kun se aiheuttaa hankaluuksia omaan arkeen. Kiireettömätkin Hason vastuulle kuuluvat kodin tai talon yhteisten tilojen viat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian. Joissain tapauksissa vikoja voi ehkäistä itsekin tutustumalla esimerkiksi kodinkoneiden käyttöoppaisiin. Myös vastuunjakotaulukosta voi tarkistaa, mitä kaikkea asunnossa voi ja kannattaa tehdä itse, ennen kuin kutsuu huollon paikalle.
Jos asukkaat huomaavat talossaan jotakin ei-kiireellistä remontoitavaa, budjetoidaan tällaiset remontit aina erikseen. Seuraavan vuoden budjetointi aloitetaan aina edellisen vuoden keväällä. Asukastoimikunta tai asukastoimikunnan puheenjohtaja ei voi tehdä tällaisia tilauksia suoraan itse.
- Asukkaiden tekemien vikailmoitusten vastaanotto ja korjausjärjestelyt.
- Pienet korjaukset, esim. LVI-kalusteiden pikakorjaukset kuten kahvojen kiinnitykset ja bideepään vaihto.
- Talonkirjojen ylläpito ja talonkirjaotteet. Tee tarvittaessa muutosilmoitus asukassivujen kautta, jos joku muuttaa asuntoon tai sieltä pois.
- Ovien avaukset – vain talonkirjassa mainituille asukkaille.
- Piha-alueen alkuperäisten aitojen korjaukset.
- Piha-alueen asfaltin ja muiden pintarakenteiden korjaukset.
- Liukkauden torjunta.
- Päivystyspalvelu 24 h/vrk (HUOM. Isännöinnillä ei ole päivystystä.)
- Liputus virallisina liputuspäivinä
(Huollolta voi tiedustella juhla- tai suruliputusmahdollisuutta. Huoltoyhtiö voi veloittaa hinnaston mukaisen maksun asukkaalta erillisliputuksesta.)
Huoltoyhtiönkään ei ole tarkoitus korjata itse kaikkia vikatilanteita. Tarvittaessa huolto tilaa muita korjauksia Hason kiinteistöhuollon kumppaniverkostolta. Tarvittaessa huoltoyhtiö ottaa yhteyttä myös suoraan isännöitsijään. Hason kumppanit huoltavat ja korjaavat esimerkiksi:
- hisseihin liittyvät viat
- lukitukseen liittyvät viat
- kodinkoneet (ne jotka ovat Hason vastuulla, ei muutostyöt)
- ilmanvaihtolaitteet.
Talojen siivousta hoitaa keskitetysti yksi Hason kilpailuttama palvelukumppani. Siivous suoritetaan kaikissa kohteissa yhtenäisen siivousohjelman mukaisesti tilasta riippuen viikko-, kuukausi- ja kausijaksoissa.
Viikkosiivousta tehdään kesäkaudella (1.5.–30.9.) pääsääntöisesti kerran viikossa ja talvikaudella (1.10.–30.4.) kaksi kertaa viikossa. Viikkosiivouksen piiriin kuuluvat talon tiloista sisäänkäynnit ja tuulikaapit, portaikot, käytävät ja hissit, sekä yhteissaunatilat ja wc:t.
Kuukausisiivouksen piiriin kuuluvat talopesula ja kuivaushuoneet sekä kerhohuone, pyörä-, vaunu- ja välinevarastot. Häkkivarastojen käytävät ja kulkualueet sekä ulkoiluvälinevarastot siivotaan pääsääntöisesti 1–2 kertaa siivouskaudessa. Tämän lisäksi kesä- ja talvikaudella tehdään yksi perusteellisempi siivous.
Asukastoimikunnat voivat myös esittää muutoksia oman talonsa siivousohjelmaan, ja tehdä esimerkiksi lisätilauksia.
Jos siivouksesta haluaa antaa palautetta, voi sen tehdä isännöinnin palvelukanavan kautta.
Pihapiirin vihertöitä ja muita siihen liittyviä töitä hoitavat viherhuollon kumppanit, joka palvelevat kaikkia Hason kohteita. Viheralueiden hoitokausi on 1.4–15.11.
Vihertöiden, kuten nurmikon leikkauksen, istutusten hoidon, rikkakasvien ja syksyn lehtien poiston lisäksi viherhuolto tekee myös muita ylläpidon ja huollon tehtäviä. Näitä ovat esimerkiksi leikkivälineiden kunnon säännöllinen tarkistus sekä sadevesi- ja rännikaivojen puhdistus ja toimivuuden tarkastaminen.
Isännöinti on tiimityötä
Isännöinti palvelee keskitetyssä asiakaspalvelussa. Sen kautta hoituvat kaikki isännöinnin vastuulle kuuluvat asiat, kuten autopaikkojen ja saunavuorojen varaukset sekä järjestyshäiriöiden hoitaminen.
Hason kohteita hoitaa tiimi, johon kuuluu asiakaspalvelun henkilöstön lisäksi hallinnollisia isännöitsijöitä sekä teknisiä isännöitsijöitä.
- Asiakaspalvelu palvelee asukkaita asumiseen liittyvissä kysymyksissä. Jos asiakaspalvelulla ei ole valmista vastausta asukkaan pulmaan, ohjaa se kyselyn oikealle taholle isännöintitoimistossa.
- Hallinnolliset isännöitsijät vastaavat yhtiön hallinnollisista tehtävistä. He osallistuvat asukaskokouksiin, asukastoimikunnan kokouksiin ja suorittavat kiinteistöjen auditointikierroksia. He myös huolehtivat osaltaan yhteydenpidosta kohteen kumppaneihin, kuten huoltoon ja siivoukseen.
- Tekniset isännöitsijät vastaavat kiinteistöjen teknisestä ylläpidosta ja etenkin suurempien korjausten ja selvitysten eteenpäin viemisestä. He käsittelevät asukkaiden muutostyöhakemuksia. He eivät hoida päivittäisiä kiinteistönhoidon tehtäviä.
- Asuntotarkastajat hoitavat muuttavien asukkaiden kontaktoinnin, asuntojen muuttotarkastukset, sekä tilaavat tarvittavat lisätyöt, kuten siivoukset ja korjaukset.
- Myyjät vastaavat asumisoikeusasuntojen myynti-, vaihto- ja luovutustilanteista. Myyjään ollaan siis yhteydessä, kun halutaan uusi asunto, vaihtaa nykyistä asuntoa, tai irtisanoa sopimus. HUOM. Hason uudiskohteiden myynnistä vastaa puolestaan Helsingin kaupungin asuntotoimisto.
- Kirjanpitäjät ja reskontranhoitajat hoitavat yhtiön taloushallinnon, kuten vastikkeiden laskutuksen ja maksuseurannan sekä kohteiden laskujen ylläpidon ja kierrätyksen.
- Asiakkuuspäällikkö vastaa isännöinnin kokonaisuuden hallinnasta ja tekee tiivistä yhteistyötä kaikkien tiimien kanssa varmistaen palvelun sujuvuuden. Asiakkuuspäällikkö ei ole suoraan yhteydessä asukkaisiin, vaan keskittyy isännöinnin kokonaisuuden hallintaan.
Suosittelemme ottamaan isännöintiin yhteyttä ensisijaisesti sähköisen yhteydenottolomakkeen kautta. Saat sähköpostiisi seurantalinkin, josta voit seurata työn etenemistä.
Toiminta muissa häiriötilanteissa
Vakavissa, henkeen tai omaisuuteen kohdistuvissa rikoksissa ainoa oikea ilmoitustaho on aina hätäkeskus ja poliisi.
Jos kuitenkin esimerkiksi yleisiin tiloihin, kuten kellariin tai parkkihalliin on murtauduttu, ilmoitus kannattaa tehdä huoltoon, joka informoi isännöitsijää. Isännöitsijä tekee aina rikosilmoituksen. Näin saadaan nopeasti tehtyä tarvittavat korjaukset ja ilmoitukset vakuutusyhtiöön.
Haso ei vastaa yhteistiloissa säilytettävissä tavaroista.
HUOM. Poliisi ei vuonna 2011 uudistuneen linjauksen myötä enää ilmoita esimerkiksi järjestyshäiriöistä johtuvista kotikäynneistä isännöitsijälle tai talon omistajalle eli Hasolle. Tämä johtuu siitä, että yksityiselämän suojan piiriin liittyvissä poliisikäynneissä kiinteistön omistaja tai hallinnoija ei lähtökohtaisesti ole asianomaisena.