Isännöinnin asiakaspalvelun aukioloajoissa on poikkeuksia tietojärjestelmien muutoksen vuoksi. Perjantaina 22.11. puhelinjärjestelmä on suljettu koko päivän, eli isännöinnin asiakaspalvelunumero 010 228 9000 ei silloin ole toiminnassa.

Asuntoon muuttaminen

Onnea uuteen kotiin! Kokosimme avuksesi muuttajan muistilistan.

Muuttajan muistilista

HUOM. Tähän kootut ohjeet koskevat valmiita asumisoikeusasuntoja. Uudiskohteisiin haetaan Helsingin kaupungin Asuntotuotannon kautta, jolloin ohjeet eri käytäntöihin saa Asuntotuotannolta.

  1. 1
    Tee muuttoilmoitus

    Lakisääteinen muuttoilmoitus
    Tee muuttoilmoitus aikaisintaan kuukautta ennen muuttoa ja viimeistään viikon kuluttua muuttopäivästä Digi- ja väestöviraston sähköisessä palvelussa. Kaikki mukana muuttavat perheenjäsenet voi ilmoittaa samalla kertaa. Digi- ja väestötietovirasto välittää tiedot muutosta automaattisesti myös useisiin virastoihin.

    Posti
    Voit tehdä osoitteenmuutoksen Postille samalla kertaa muuttoilmoituksen kanssa Digi- ja väestöviraston sähköisessä palvelussa.

    Muutosilmoitus talonkirjoihin
    Mikäli asukkaita muuttaa pois tai sisään asuntoon myöhemmin, heistä on tehtävä erikseen muutosilmoitus Hasolle. On hyvä muistaa, että huoltoyhtiö avaa oven vain talonkirjoihin ilmoitetuille henkilöille, mikäli avaimet ovat hukassa.

    Sisäänmuutto- ja ulosmuuuttoilmoitus löytyvät asukassivuilta kohdasta ”Palvelupyynnöt”.

    Jos poismuuttava asukas on toinen asunnon asumisoikeudenhaltijoista, tulee tehdä muutos myös sopimukseen.
    Ole silloin yhteydessä Hason myyntiin: myynti.haso@retta.fi

  2. 2
    Muista myös muut sopimukset sekä vakuutus

    Sähkösopimus
    Huolehdi huoneiston sähkösopimuksen tekemisestä hyvissä ajoin ennen muuttoa. Ilmoita osoitteenmuutos myös muihin sopimuksiin, kuten puhelimeen tai nettiyhteyteen liittyen.

    Kotivakuutus
    Kotivakuutus kannattaa aina olla voimassa jo ennen muuttoa, jotta se korvaa myös muutossa kodin tavaroille mahdollisesti syntyvät vauriot.

  3. 3
    Autopaikan varaaminen

    Autopaikan voi varata sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Jos vapaita autopaikkoja ei juuri sillä hetkellä ole, voit ilmoittautua jonoon. Eri kohteissa on erilaisia autopaikkoja, paikka voi sijaita hallissa, katoksessa tai ulkoalueella.

    Sähköauton latauspiste
    Jos sinulla on sähköauto ja tarvitset latauspaikan, olethan ystävällisesti yhteydessä isännöinnin asiakaspalveluun. Haso järjestää parkkipaikalle lisää yhteistyökumppanin latauspisteitä tarpeen mukaan. Käytännössä tavallisia parkkipaikkoja voidaan muuttaa sähkölatauspaikoiksi, mikäli paikoitusalueen sähkökapasiteetti riittää.

    Latauskumppanin palveluun pitää jokaisen rekisteröityä itse. Latausyhtiö laskuttaa latauskustannukset omalla laskullaan. Tällä hetkellä sähkön hinta on 0,20 €/kWh. (12/2023)

  4. 4
    Saunavuoron varaaminen

    Mikäli kohteessa on talosauna, kysytään sinulta jo sopimuksenteon yhteydessä myös tarvetta omaan saunavuoroon. Isännöinnin asiakaspalvelu pyrkii löytämään sinulle vapaan saunanvuoron tarpeidesi mukaan.

    Uusissa kohteissa saunavuorot arvotaan halukkaiden kesken ennen muuttoa, ja tiedon oman vuoron ajankohdasta saa lähellä muuttopäivää.

  5. 5
    Avainten nouto

    Milloin ja mistä avaimet saa
    Saat kodin avaimet avainhallinnasta aikaisintaan sinä päivänä, kun asumisoikeussopimus ja sen myötä asunnon haltijan oikeudet ja vastuut astuvat voimaan. Asunnon avaimia noutaessasi saat myös kaikki muut tärkeät avaimet, kuten auton lämpötolpan avaimen.

    Avaimia noudettaessa asumisoikeuden haltijan pitää todistaa henkilöllisyytensä. Myös kuitti maksetusta asumisoikeusmaksusta tulee olla mukana.

    Avaimet luovutetaan vain asumisoikeuden haltijalle. Jos asumisoikeudenhaltijana et itse pääse hakemaan avaimia, tulee muulla avainten hakijalla olla asumisoikeudenhaltijan yksilöity valtakirja avainten noutamiseen.

    Lisäavaimet
    Lisäavaimia voi tilata maksua vastaan avainhallinnan asiakaspalvelusta. Myös silloin asumisoikeuden haltijan pitää todistaa henkilöllisyytensä.

    Hason avainhallinta: IHL Turva Oy
    – Osoite: Mekaanikonkatu 19 B, 00880 Helsinki
    – Puhelin: +358 9 341 7170
    – Asiakaspalvelu: myynti@ihlturva.fi

  6. 6
    Asunnon tarkastus

    Asunnon kunto tarkastetaan aina edellisen asukkaan sopimuksen päättyessä. Asumisoikeuslain mukaan huoneiston on uuden asumisoikeuden haltijan sisään muuttaessa oltava sellaisessa kunnon kuin voi kohtuudella edellyttää. Kunnon arvioinnissa otetaan huomioon sopimuksen sisältö, huoneiston ikä, paikalliset asunto-olosuhteet ja muut seikat. Tarkastuksen tekee isännöintitoimiston asuntotarkastaja.

    Huoneiston varusteet sekä kiintokalusteiden järjestys tai lukumäärä voivat poiketa yhtiöesitteestä tai rakennustapaselostuksesta, mikäli edelliset asukkaat ovat teettäneet huoneistoon muutostöitä.

    Tarvittaessa asunnon seinät maalataan ja selkeät viat korjataan. Koska asukkaiden vaihtuessa aikaa näille toimenpiteille on usein niukasti, joudutaan osa korjaustoimenpiteistä tekemään toisinaan vasta uuden asunnon haltijan jo muutettua huoneistoon. Tällaisessa tapauksessa Haso ja asumisoikeuden haltija sopivat korjausajankohdasta yhdessä.

  7. 7
    Muuttopäivä

    Asumisoikeuden haltijana pääset muuttamaan asuntoon sopimuksen alkamispäivänä. Asuntoon voi toki muuttaa myös myöhemmin, mutta vastikkeenmaksuvelvollisuus alkaa sopimuksen alkamispäivästä. Tarkan muuttopäivän saat tietoosi ennen sopimuksen allekirjoittamista.

    Uudiskohteiden muuttopäivä
    Asuntotuotanto ilmoittaa uusissa kohteissa asuntojen muuttopäivän noin kolme kuukautta ennen ensimmäistä mahdollista muuttopäivää. Saat silloin sähköpostitse muuttokirjeen, jossa on paljon muutakin käytännön tietoa uuden talon käytännöistä ja muuttamisesta.

  8. 8
    Omat remontit ja muutostyöt asunnossa

    Muista hakea muutostyölupaa ennen uusien kodinkoneiden, kuten astianpesukoneen, asennusta tai remonttia. Kaikista omatoimisista muutoksista, kuten seinien maalaamisesta, pitää aina sopia etukäteen. Muutostyölupaa haetaan asukassivuilla.

Sivu päivitetty 13:18 8.4.2024